unsplash-image-eHOZjZEx7u8.jpg
unsplash-image-7fzINre0NQE.jpg
unsplash-image-w55SpMmoPgE.jpg
unsplash-image-eHOZjZEx7u8.jpg

Fleksible løsninger for børn og unge


Vikon Danmark tilbyder landets kommuner at varetage ordninger til børn og unge under 18 år.

I Vikon ved vi, at ingen børn og unge er ens og at henvisende myndighed ikke ønsker den samme ydelse. Vi leverer fleksible løsninger, der er tilrettet og tilpasset den enkelte kommunes ønsker om tilbuds længe, indhold og outcome.

SCROLL DOWN

Fleksible løsninger for børn og unge


Vikon Danmark tilbyder landets kommuner at varetage ordninger til børn og unge under 18 år.

I Vikon ved vi, at ingen børn og unge er ens og at henvisende myndighed ikke ønsker den samme ydelse. Vi leverer fleksible løsninger, der er tilrettet og tilpasset den enkelte kommunes ønsker om tilbuds længe, indhold og outcome.

Baggrund

Vikon Danmark tilbyder landets kommuner at varetage ordninger til børn og unge under 18 år, der bliver bevilget en ordning efter for eksempel servicelovens §§ 44 og 84. Ydelserne i ordningerne kan blandt andet omfatte personlig hjælp og pleje/omsorg, aflastning og pædagogisk støtte.

 Alle indsatser sker i tæt dialog med ordregiver og barnets/den unges nærmeste pårørende, oftest forældre eller plejeforældre.

Tryghed og tillid er vigtige værdier ligesom Vikon Danmark arbejder seriøst og vedholdende med at nå de mål, der er beskrevet i barnets/den unges handlingsplan.  Ligesom vi gerne bidrager til at løfte det tværfaglige samarbejde om barnet/den unge og skabe overblik over om resultaterne lever op til de pædagogiske målsætninger.

Når Vikon Danmark løser aflastnings- og støtteopgaver, er vi hele tiden i løbende kontakt og dialog med både borgeren, de pårørende og vores medarbejdere. På den måde skaber vi de bedste forudsætninger for, at støtte- og aflastningsordningen bliver en succes og til glæde for alle involverede parter.

Vi tilbyder også at hjælpe til med at koordinere de bevilgede aflastningstimer. Fordelen ved at lade os koordinere timerne er, at vi giver familierne større frihed og fleksibilitet i hverdagen. Som arbejdsgiver vil vi også gerne kunne beskytte vores medarbejdere og sørge for, at deres arbejdsvilkår og arbejdstider bliver overholdt.

Vi dokumenterer indsatsen og udarbejder statusrapporter efter aftale med ordregiver.

unsplash-image-7fzINre0NQE.jpg

Om støtte- og kontaktpersonordningen


Om støtte- og kontaktpersonordningen


Om støtte- og kontaktpersonordningen

Kommunen bevilger støtte- eller kontaktpersoner, når de har vurderet, at der er et særligt behov for støtte. Støtten eller støttekontaktpersonen gives til børn i alderen 0-18 år samt til familier. Støtten kan dække praktiske eller pædagogiske opgaver, som skal løses, for at familien kan få en bedre trivsel i hverdagen. Støttekontaktpersoner gives typisk for at sikre, at barnet får en stabil voksenkontakt, som barnet kan tale og dele svære situationer med.

En støttekontaktperson kan eksempelvis:

  • støtte barnet i dets nuværende livssituation

  • støtte barnet på et nært og personligt plan

  • agere rollemodel for barnet               

  • indgå en tryghedsskabende relation til barnet

 

Støtten til familier kan se forskellig ud, alt afhængig af hvad der er brug for. Det vil som udgangspunkt altid være praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet. Eksempler på opgaver kunne være følgende:

  • hjælp til at strukturere familiens hverdagen

  • hjælp til at skabe en bedre kontakt og relationer mellem børn og forældre

  • hjælp til at motivere forældre til samvær og aktiviteter med deres børn

  • støtte til at sørge for at børnene kommer i skole, daginstitution, til fritidsaktiviteter og lignende

  • støtte til forældrene i børnenes adfærd

  • støtte til familien i kontakt til omgivelserne

 

Om aflastningsordninger

Aflastningsordninger for børn og unge kan være en løsning for borgere med autisme, ADHD, psykiske- eller fysiske udfordringer. Vores erfaring er, at en tidlig indsats i hjemmet kan hjælpe familien og måske endda forhindre aflastning udenfor hjemmet.

Vi lægger vægt på at skabe trivsel og de bedste rammer for borgeren og opbygger en god og stabil relation mellem vores konsulenter og familien. I langt de fleste tilfælde følger den samme konsulent familien gennem længere tid og opbygger et tillidsforhold til alle familiemedlemmer. På den måde kan vores konsulenter blive et trygt og stabilt supplement til familien.

Aflastningen kan bestå i samvær, hjælp og støtte i dagligdagen. Det kan også være hjælp til at følge barnet til og fra daginstitution, børnehave, skole eller fritidsordning eller ved skoleværgring. Børn og unge, der ikke går i skole påvirker ikke kun barnet men hele familien. Her kan aflastningsordning supplere og hjælpe familie i en svær tid, indtil en mere permanent løsning er fundet samt give forældrene mulighed for at passe deres arbejde, så man undgår, at forældrene skal modtage tabt arbejdsfortjeneste i den periode, hvor barnet/den unge opholder sig hjemme.

Aflastningsordninger er primært efter Servicelovens § 44 og har til formål at:

  • Give familien nye kræfter

  • Give pårørende overskud til fortsat at hjælpe den nærtstående i hjemmet

  • Give pårørende mulighed for at deltage i aktiviteter uden for hjemmet og tage på ferie

  • Give forældre mulighed for at være sammen med familiens øvrige børn

  • Give barnet eller den unge et nyt netværk

unsplash-image-w55SpMmoPgE.jpg

Visitation og samarbejde


Visitation og samarbejde


Visitation og samarbejde

Vikon følger handlekommunens retningslinjer i forhold til samarbejde, henvisning og visitation. Vi deltager gerne i relevante teammøder med information, sparring og videndeling. Ligesom vi efter aftale gerne indgår i et proaktivt samarbejde med alle relevante personer og indsatser rundt om barnet/den unge, f.eks. forældre/pårørende, skole, SSP, aflastningstilbud, familiebehandlere mv.

Og vi tilbyder forløb i et hjertevarmt, empatisk og motiverende rum, hvor der er plads, tid og ro til at arbejde med barnets/den unges udfordringer og støttende funktioner og indsatser.

Henvendelse og visitation via sikker mail til sikker@vikon.dk eller telefon Trine Hørdum: 5142 3642.


Vil du vide mere?

I Vikon ved vi, at ingen børn og unge er ens og at henvisende myndighed ikke ønsker den samme ydelse. Vi leverer fleksible løsninger, der er tilrettet og tilpasset den enkelte kommunes ønsker om tilbuds længe, indhold og outcome.

Kontaktperson:

Trine Hørdum
/ Drift og udvikling / cand.scient.soc. i socialt arbejde / viso-specialist (vold i nære relationer) / nada-behandler / certificeret i pædagogisk behandlingsarbejde for børn og unge

Direkte telefon: 69 96 0673 / 5142 3642.

Mail: tg@vikon.dk